تاریخ بارگذاری : 1391/02/23 زمان : 09':58''
بازدید : 2044 7 0

تفسیر آیه 61  سوره آل عمران و بحث در مورد آیه مباهله و نقل فضایل و مناقب مولا امیر المومنین  حضرت علی (ع) در این آیه شریفه ..... ادامه بحث در برنامه شمس الضحی با حضور حجت السلام دکتر رفعتی نائینی از شبکه ولایت

امام علی علیه السلام معارف علوی شهادت حضرت علی(ع) رفعتی نایینی، عباس آیه مباهله اخ رسول الله ( ص ) فضایل امام علی ( ع )

[ سه‌شنبه ٢٠ تیر ۱۳٩٦ ] [ ٧:٠٥ ‎ق.ظ ] [ محمود جانقربانی ]

[ نظرات () ]

حقیقت ناب

 

زمین و زمان، چشم به عظمتشان دوخته است و مبهوت بزرگی جان‌هایی است که هستی از ادراک آن ناتوان است.

نمی‌دانیم معنای ایمانِ خالصِ این خاندان چیست که خدا به سبب عظمت ایمانشان، دعوت به مباهله می‌کند.

عالمان مسیحی هم درمانده‌اند؛ تنها تکاپوی غریبی در عالم می‌بینند که آماده‌اند هر لحظه که اشاره نمایند، استجابت کنند.

چشم‌ها تنها ارواح پاکی را می‌بینند که جسم خاکی بر زمین دارند و خیال می‌کنند این مرد یعنی محمدصلی‌الله‌علیه‌و‌آله، و آن یکی یعنی علی علیه‌السلام، و آنها هم فاطمه علیهاالسلام و حسن و حسین علیه‌السلام!

اما چه کسی جز خدا بر حقیقت وجود و ظرفیت ارواحشان آگاه است؟

این خاندان پاک، تا کجای تقرب الهی پیش رفته‌اند که خدا به دعای آنها، آزمون بندگی بر پا می‌کند و حقیقت کفر و ایمان را عیان می‌سازد؟!

آیه مباهله را مرور کن و بار دیگر ردّ نشانه‌ها را بگیر. بر واژه «انفسنا» چشم بدوز و با خود بگو: «علی جان پیامبر است یعنی چه؟»

چه کسی می‌تواند به منزله جان رسول خدا باشد؟ جز این است که باید تمام ارکان وجودش و تمام ذرات هستی‌اش، با پیامبر یکی شده باشد؟!

در این میان، تنها خطِ فاصلِ میان‌شان نبوت محمدصلی‌الله‌علیه‌و‌آله و ولایت علی علیه‌السلام است.

علی علیه‌السلام، محمدصلی‌الله‌علیه‌و‌آله است، منهای نبوت و این یعنای بزرگ‌ترین شرف علی علیه‌السلام که نمی‌شود از آن چشم فرو بست!

به قلم: فاطره ذبیح زاده

 


درس‌هایی از واقعه مباهله

. از آن‌جا که مباهله، به‌عنوان آخرین حربه پیامبر، پس از اثر نکردن منطق و استدلال مورد استفاده قرار گرفته، بنابراین منظور آن ظاهر شدن اثر خارجی نفرین است؛ نه یک نفرین ساده بی‌اثر.

. آیه مباهله، مقام نبوت و رسالت پیامبر را هم به روشنی اثبات می‌کند؛ زیرا کسانی که حاضر نشدند با او مباهله کنند، یقین کردند که او فرستاده خداست.

. مباهله، روشنگر این است که حضرت عیسی علیه‌السلام، رسول و پیامبر خداست؛ نه فرزند خدا؛ عابد است و نه معبود؛ مخلوق است و نه خالق.

. زن و مرد، در مسئله دین و دیانت دوشادوش همدیگر هستند (ابناءنا، نساءنا و انفسنا در آیه مباهله اشاره به این مسئله دارد).

. در دعا کردن آنچه مهم است، انگیزه‌ها و شخصیت‌هاست؛ نه تعداد (گروه مباهله‌کننده پنج نفر بیش‌تر نبودند).

. علی بن ابی‌طالب، جانِ رسول خداست. (انفسنا)

. استدلال منطقی آوردن، اولین راه برای بحث با دیگران است.

. آخرین برگ برنده مؤمن واقعی، دعاست.

. استدلال را باید پاسخ داد؛ ولی مجادله و لجاجت را باید سرکوب کرد.

. اگر شما محکم بایستید، دشمن به دلیل باطل بودنش، عقب‌نشینی می‌کند.

. قوام و اساس دین اسلام به خاطر همین پنج نفر است؛ وگرنه پیامبر می‌توانست شخصاً نفرین کند و اهل بیتش را با خودش نیاورد. ولی این قضیه نشان داد که اهل بیت پیامبر، هم‌گام و همراه او برای رسیدن به حق هستند و همواره آماده استقبال از مرگ‌اند.

 

[ سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳٩٦ ] [ ۱٢:٢٢ ‎ق.ظ ] [ محمود جانقربانی ]

[ نظرات () ]

ابزار هدایت به بالای صفحه