یکی از ادله عقلی که درباره نبوت و پس از آن یعنی امامت و حتی در زمان غیبت طرح می‌شود، فرضی است که می گوید: خدایی که ما را آفریده است و به‌طور یقین از این آفرینش هم هدف مشخصی داشته ، لازم است که راهنما و حجتی عینی هم برای بشر در طول تاریخ قرار دهد تا هم راهنمای پیمودن راه حق باشد و هم پیشرو و الگو و مظهر حاکمیت مطلقه الهی در روی زمین.

امام رضا(ع) در بیانی شیوا درباره دلیل وجود ولی‌امر در هر دوره‌ای می‌فرمایند: «هیچ گروه یا ملتی را نیافتیم که بتواند به حیات و بقای خود ادامه دهد، مگر با وجود یک سرپرست؛ زیرا مردم به‌ناچار به‌وجود سرپرستی که کارهای دنیا و آخرت آنان را تنظیم کند، نیاز دارند. بنابراین هرگز در حکمت خدای حکیم نمی‌گنجد که خلق را از آنچه می‌داند و به آن نیاز دارند، محروم کند.»1

ولی فقیه؛ آخرین حلقه زنجیره ولایت

در بحث ولایت‌فقیه همین استدلال و حجت مطرح است؛ چراکه در عصر غیبت براساس حکمت الهی، آن‌گونه نیست که مردم بدون مأمن و مأوا و حجت و حاکم رها شده باشند.


نکته مهم این است که چنگ‌زدن به زنجیره ولایت، تنها راه نجات‌بخش انسان است. بسیاری به خدای یگانه ایمان دارند، اما باز از این رشته نجات بی‌بهره‌اند؛ چراکه ولایت خاتم‌الانبیا‌ را نپذیرفته‌اند و بسیاری دیگر هم بهره‌ای از این نجات و سرپرستی خدای‌تعالی نبرده‌اند؛ چون ولایت علی‌ابن‌ابیطالب(ع) را نپذیرفته‌اند و بسیاری هم در فرزندان ایشان متوقف شده‌اند و اعتقاد به همه ائمه اثنی‌عشری ندارند که ایشان هم از نجات و سعادت بی‌بهره‌اند و دستگیره‌ای برای رهایی از آتش و عذاب ندارند.

 

 

خصوصیت این زنجیره ولایت آن است که هر چه پیش‌تر می‌روی، دستگیری به حلقه‌های بعدی مشکل‌تر می‌شود و در این امتحان الهی فقط مؤمنان واقعی موفق هستند و بد به‌حال کسانی که دم از ظهور حضرت مهدی(عج) بزنند و در نزد ایشان رو‌سیاه باشند و بهره‌ای از دستگیری ایشان نبرده باشند و بنابر آنچه گفته شد، امروز فقط به‌وسیله شخص ولی‌فقیه و اطاعت از اوست که این دستگیری حاصل خواهد شد.

 

 

در میان حدیثی2 امام جواد علیه السلام علتی می آورند که در موضوع مورد بحث راهگشا و رهنما است ،ایشان در این حدیث افراد را به زیارت پدر بزرگوارشان تشویق می کنند و می فرمایند ثواب این زیارت حتی از زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلا هم بیشتر است اما نکته در دلیل مذکور است اینکه کسانی هستند که امام حسین علیه السلام را زیارت می کنند اما بعضی دیگر از ائمه را قبول ندارند ولی غالبا اینگونه است که کسانی به زیارت امام هشتم می آیند و ایشان را به امامت می شناسند سایر ائمه را هم قبول دارند و پذیرفته اند و این دلیل افضلیت زیارت ایشان در این روایت شریفه است ؛

زنجیره ولایت که تنها چنگ زدن به آن نجات بخش است در حکمت الهی دارای خصوصیاتی می باشد، بسیاری از افراد به خدای یگانه ایمان دارند اما باز از این رشته نجات بی بهره اند چون ولایت خاتم الانبیاء را نپذیرفته اند و بسیاری همینطور بهره ای از این نجات و سرپرستی خدای تعالی ندارند چون ولایت علی ابن ابیطالب علیه السلام را نپذیرفته اند و بسیاری هم در فرزندان ایشان متوقف شده و اعتقاد به همه ائمه اثناعشر ندارند و آنها هم از نجات و سعادت دورند و دستگیره ای برای رهایی از آتش و عذاب ندارند.

 

خصوصیت این زنجیره ولایت به آن است که هر چه به حلقات بعدی می رسد انگار دستگیری به این حلقات مشکلتر می شود و در این امتحان الهی فقط مومنان واقعی موفق می شوند و بدا به حال کسی که دم از مهدی بزند و در نزد مهدی رو سیاه باشد و بهره ای از دستگیری مهدی نداشته باشد و بنابر آنچه گفته شد، امروز فقط به‌وسیله شخص ولی‌فقیه و اطاعت از اوست که این دستگیری حاصل خواهد شد.

ایستادن در در برابر نائب امام زمان(عج)

نکته ای اینجاست که تمام معتقدین به حاکمیت ولی فقیه معتقد به امام زمان علیه السلام و منتظر ایشان هستند اما برعکس این قضیه صادق نیست فلذا امروز عده ای وجود دارند که خود را امام زمانی معرفی می کنند و می خواهند امام زمانی بودن را بدون اعتقاد به ولایت فقیه برای مخاطب خود ترسیم نمایند

اما امروز با توجه شرایط موجود و برای دوری از تقابل آشکار با نظام رو به تقابل نرم علیه نظام آورده اند و علاوه بر دست زدن به تالیف و تصنیف کتب متعدد که ذهن مخاطب غافل را در جهت انحراف ایشان مهندسی می کند در فضای فرهنگی جامعه و در هیئات و امثالهم  در فضای عمومی سعی می کنند  با یک برنامه ریزی در ناخوداگاه مخاطبین خود نفوذ کنند و افکار خویش را القا کنند به عنوان یک مثال  عینی از کارهای جدیدی که انجام می دهند در عرف سه صلوات برای احترام ولی فقیه فرستاده می شود و آنها در جلسات خود -علاوه بر بد دهنی های فراوانی که به نظام اسلامی و مسئولین آن به صورت پنهان و آشکار می کنند -برای مقابله با این تفکر برای امام زمان هم علیرقم آنکه مرسوم نیست سه صلوات می فرستند در حالی که اهمیت موضوع ولایت فقیه و نیابت امام زمان موضوع نخست را اقتضا می کند و اگر در نیت و انگیزه این تقابل دقت کنید خواهید یافت که آنها در کل با اسم امام زمان به مقابله با امام زمان و حجت مهدی بر خواسته اند.

ولایتی‌های دیروز و حجتیه‌ای‌های امروز

امام خمینی درباره این هایی که تنها خود را امام زمانی و ولایی میدانند و از هر وسیله ای برای اثبات خود و نفی نظام حاکم استفاده می کنند ، می فرمایند: دیروز حجتیه‌ای‌ها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابی‌تر از انقلابیون شده‌اند. ولایتی‌های دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریخته‌اند و در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکسته‌اند و عنوان ولایت برایشان جز تکسب و تعیش نبوده است امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را می‌خورند. راستی اتهام آمریکایی‌ و روسی و التقاطی، اتهام حلال کردن حرام‌ها و حرام کردن حلال‌ها... از چه کسانی صادر می‌شود، از آدم‌های لامذهب یا از مقدس‌نماهای متحجر و بی‌شعور؟ فریاد تحریم نبرد با دشمنان خدا و مسخره گرفتن فرهنگ شهادت و شهیدان و اظهار طعن‌ها و کنایه‌ها نسبت به مشروعیت نظام کار کیست، عوام یا خواص، خواص از چه گروهی از به ظاهر معممین یا غیر آن؟ .3

از آنچه گفته شد روشن می شود که اهمیت پذیرفتن زنجیره های پایانی این رشته ولایت بیشتر و بالاتر است ،چون فقط و فقط دین با آن تکمیل می شود و درجه اهمیت از آن جهت است که حجت عینی امام زمان و واجب الاطاعه در عصر غیبت ولی فقیه است که اهل بیت فرموده اند رد کننده ولی فقیه منکر ما اهل بیت است و آن در حد شرک به خدای بزرگ است.4

 

 

................................................................................................................

پینوشت:

 

1-علل الشرایع،ج1،ص183،ح9

2-عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَهْزِیَارَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ [علیه السلام] جُعِلْتُ فِدَاکَ زِیَارَةُ الرِّضَا [علیه السلام] أَفْضَلُ أَمْ زِیَارَةُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ ع فَقَالَ زِیَارَةُ أَبِی أَفْضَلُ وَ ذَلِکَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ [علیه السلام] یَزُورُهُ کُلُّ النَّاسِ وَ أَبِی لَا یَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّیعَةِ. الکافی، ج4، ص584، باب فضل زیارة أبی الحسن الرضا علیه السلام

3-صحیفه امام، ج‏21،ص279،280

4-عن الصادق علیه الصلاة والسلام:... فإنی قد جعلته علیکم حاکما فإذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه فإنما بحکم الله استخف وعلینا رد والراد علینا راد على الله وهو على حد الشرک بالله أصول الکافی، ج‏1، ص‏67.


برچسب‌ها: ترویج مهدویت در فضای مجازی و سایبری, سبک زندگی مهدوی, مهدویت وانتظار, مسابقه وبلاگ نویسی صاحب الامر با محوریت مهدویت

[ دوشنبه ۱٧ شهریور ۱۳٩۳ ] [ ۱:٢٥ ‎ب.ظ ] [ محمود جانقربانی ]

[ نظرات () ]

ابزار هدایت به بالای صفحه