افسران - آیات المهدی (سلام الله علیه)

alialavi110آیاتی از قرآن که به آخرالزمان و ظهور می‌پردازد «آیات المهدی عج» نامیده می‌شوند.


سوره ابراهیم 48

(( یَوْمَ تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَیْرَ الأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُواْ للّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ ))

((آن روز که زمین به زمینی جز این بدل شود و آسمانها به آسمانی دیگر، و همه در پیشگاه خدای واحد قهار حاضر آیند ))


ختم نبوت و نزول واپسین شریعت که با ظهور پیامبر اسلام تحقق یافت، نخستین نشانه پایان تاریخ به شمار می‌رود؛ لذا مفسران، مقصود ازنشانه‌های قیامت‌رادر آیه ذیل، بعثت پیامبر (صلی الله علیه وآله) دانسته‌اند که نسبت به عمر جهان، فاصله بسیار کمی تا قیامت دارد:

سوره محمد 18

(( فَهَل یَنظُرونَ إِلاَّ السَّاعَةَ أَن تَأتِیَهُم بَغتَهً فَقَد جَاءَ أَشراطُها ))

(( آیا [کافران] جز این انتظار می‏برند که رستاخیز به ناگاه بر آنان فرا رسد و علامات آن اینک پدید آمده است ))


در روایات نیز منظور از‌اشراط*‌الساعة که در آیه بالا به‌آن اشاره شده، رواج بیش از حدّ کفر، فسق‌ و‌ ظلم دانسته و موارد متعدّدی از آن بر‌شمرده شده است.


در آخرالزمان وقایع فراوان دیگری نیز پیش‌بینی شده که بیش‌تر به دوره پایانی آن (مقارن با ظهور مهدی) مربوط می‌شود.

پیش از ظهور امام‌زمان(عج) جوّ حاکم بر جهان، جوّ ستم، گناه و فساد خواهد بود:


 

 



سوره انبیا 1

(( اِقتَربَ لِلنَّاسِ حِسابُهُم و‌هُم فِی غَفلَة مُعرِضون ))

((برای مردم [وقت] حسابشان نزدیک شده است و آنان در بی ‏خبری رویگردانند))


در این آیه، مردم آخرالزمان، به غفلت و اعراض از خداوند، متّصف شده‌اند.


سوره مریم 37

(( فَاختَلفَ الأَحزابُ مِن بَینهِم فَویلٌ لِلَّذینَ کَفَروا‌مِن مَشهَدِ یَوم عَظِیم ))

(( اما دسته ‏ها[ی گوناگون] از میان آنها به اختلاف پرداختند پس وای بر کسانی که کافر شدند از مشاهده روزی دهشتناک ))


روایات، این آیه را به ظهور فرقه‌های مختلف در‌جهان اسلام مربوط دانسته‌اند که در آخرالزمان پدید آمده، موجب اختلاف‌های بسیار خواهند‌شد.

 



این آیه نیز به وقوع اختلاف‌ها و قتل و کشتار در آخرالزمان تفسیر شده است:


سوره انعام 65

(( یَلبِسَکُم شِیَعًا و یُذِیقَ بَعضَکُم بَأسَ بَعض ))

(( بگو او تواناست که از بالای سرتان یا از زیر پاهایتان عذابی بر شما بفرستد یا شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضی از شما را به بعضی [دیگر] بچشاند بنگر چگونه آیات [خود] را گوناگون بیان می ‏کنیم باشد که آنان بفهمند ))


بر‌اساس روایتی، آیه زیر:


سوره بقره 155

(( ولَنبلونَّکم بشیء مِن الخَوف و الجُوع و نَقص من الأَمولِ و الأَنفُس...))

(( قطعا همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، زیان مالی و جانی، و کمبود میوه‏ها آزمایش می‏کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان! ))


به ترس و ناامنی، گرسنگی و قحطی و فقر و کشتار در آخرالزمان اشاره دارد.


برخی از آیات عذاب بر کافران و گناه‌کاران آخرالزمان که نزول عذاب را انکار می‌کنند؛ تطبیق داده شده است:


سوره یونس 10

(( إن أتـکُم عَذابُهُ بَیَـتاً أَو نَهاراً مَا ذَا یَستَعجِلُ مِنهُ المُجرِمونَ ))

(( گفتار (و دعای) آنها در بهشت این است که خداوندا! منزهی تو، و تحیت آنها سلام، و آخرین سخنشان حمد مخصوص پروردگار عالمیان است ))


سوره صافات 117

(( فَإِذا نَزلَ بِسَاحَتهِم فَساءَ صَباحُ المُنذرین ))

(( [پس هشدارداده‏شدگان را] آنگاه که عذاب به خانه آنان فرود آید چه بد صبحگاهی است ))


با استفاده از آیه 65 انعام برخی از این عذاب‌ها بدین شرح گزارش شده‌اند:


1. صدایی هراسناک و دود در آسمان و حاکمان ستمگر «قُل هُو القادِرُ عَلی أَن یَبعَثَ عَلیکُم عَذاباً مِن فَوقِکُم»

2. فرو رفتن برخی انسان‌ها در زمین «أَو مِن تَحتِ أَرجُلِکُم»

3. اختلافات بسیار در دین، «أَو یَلبِسَکُم شِیَعاً»

4. قتل و کشتار «و‌یُذِیقَ بَعضَکُم بَأسَ بَعض».

5. در این دوره زمانی،ترس و ناامنی، گرسنگی و قحطی و فقر و کشتار نیز بسیار رخ خواهد داد: «وَ لَنبلُونَّکُم بِشَیء مِنَ الْخَوفِ والْجُوعِ و نَقص مِن الأَمولِ وَالأَنفُس...‌.»


در روایات شیعه، جبرئیل نخستین کسی است که با امام‌زمان (عج) بیعت و با صدایی بلند به گونه‌ای که به گوش همه جهانیان برسد، این آیه را تلاوت می‌کند:

سوره نحل 1

(( أَتی أَمرُ اللّهِ فَلاَ تَستَعجِلُوهُ ))

(( فرمان خدا رسید؛ پس دیگر شتاب مکنید))


آیات:

سوره ق 41 و 42

(( وَاستَمِع یَومَ یُنادِ المُنادِ مِن مَکان قَریب / یَومَ یَسمَعونَ الصَّیحَةَ بِالحَقِّ ذلِکَ یَومُ الخُروجِ))

(( و روزی که منادی از جایی نزدیک ندا درمی‏دهد به گوش باش / روزی که فریاد [رستاخیز] را به حق می‏شنوند آن [روز] روز بیرون آمدن [از زمین] است ))


نیز درباره این حادثه، ذکرشده است.


در دین آسمانی یهود، مسیح واسلام، ظهورفاسدترین ومخرّبترین جریان در طول تاریخ، پیش بینی و از خطر آن پرهیز داده شده است.دجّال که تجسّم کفر، فریب و گمراهی است، در آخرالزمان ظاهر شده، مردم را به پرستش خویش می‌خواند. برخی از مفسّران، تفسیر آیه:


سوره غافر 57

(( لَخلقُ السّموت و الأرض أکبر من خلق النّاس ))

(( آفرینش آسمانها و زمین از آفرینش انسانها مهمتر است ))


را به ظهور دجّال ناظر دانسته‌اند که دردید مردم، عظیم‌ترین موجود جلوه می‌کند.


در حالی که خداوند، او را از بسیاری مخلوقات دیگر کوچک‌تر می‌شمارد.

سرانجام این پدیده به دست عیسی(علیه السلام) محو و نابود خواهد شد.


بیش‌تر مفسّران، از ظهور لشکری طغیان‌گر که آخرالزمان در کشورهای اسلامی به ستم و تعدّی پرداخته، سرانجام در صحرایی بیرون از مکّه، گرفتار عذاب الهی می‌شوند، خبر داده و آیه


سوره سبا 51

(( ولَو تَری إِذ فَزِعُوا فَلاَ فَوتَ و أُخِذوا مِن مَکان قَرِیب ))

(( و ای کاش می ‏دیدی هنگامی را که [کافران] وحشت‏زده ‏اند [آنجا که راه] گریزی نمانده است و از جایی نزدیک گرفتار آمده ‏اند ))


را درباره آن لشکر دانسته‌اند. در روایات شیعه و سنّی، نام رهبر این لشکریان، سفیانی ذکر شده است.


آیه:

سوره نحل 45

(( أَفأَمِنَ الَّذینَ مَکَروا السَّیِّـَاتِ أَن یَخسِفَ اللّهُ بِهِمُ الأَرضَ...‌. ))

(( آیا کسانی که تدبیرهای بد می ‏اندیشند ایمن شدند از اینکه خدا آنان را در زمین فرو ببرد... ))


نیز که توطئه‌گران را به فرو رفتن در زمین تهدید می‌کند، بر لشکر سفیانی تطبیق داده شده است.


آیه:

سوره نسا 47

(( ...ءَامِنوا بِما نَزَّلنا مُصَدِّقًا لِما مَعَکُم مِن قَبلِ أَن نَطمِسَ وُجوهًا فَنَرُدَّها عَلی أَدبارِهَا ))

(( به آنچه فرو فرستادیم و تصدیق‏کننده همان چیزی است که با شماست ایمان بیاورید پیش از آنکه چهره‏هایی را محو کنیم و در نتیجه آنها را به قهقرا بازگردانیم ))


نیز درباره بازماندگان لشکر سفیانی تأویل شده که صورت‌هایشان معکوس گشته، پشت سرشان قرار می‌گیرد.


مهم‌ترین رخداد آخرالزمان، ظهور دوازدهمین امام شیعیان برای رهایی انسان‌ها است:


سوره اسرا 81

(( جَاءَالحَقُّ و زَهقَ البـطِلُ إِنَّ البـطِلَ کانَ زَهوقًا ))

(( حق آمد و باطل نابود شد آری باطل همواره نابودشدنی است ))


این آیه که از پیروزی چشمگیر حق بر باطل سخن می‌گوید، در روایات به ظهور مهدی(عج) تأویل شده است.


آیه

سوره بقره 148

(( أَینَ ماتَکونُوا یَأتِ بِکُمُ اللّهُ جَمِیعًا ))

(( هر کجا که باشید خداوند همگی شما را [به سوی خود باز] می ‏آورد ))


نیز بر یاران نخستین مهدی(عج) که خداوند آنان را گرداگرد حضرت حاضر می‌سازد، تطبیق داده شده‌است.

آیه

سوره انعام 89

(( فَإِن یَکفُربِها هـؤُلاَءِ فَقَد وَکَّلنا بِها قَومًا لَیسوا بِها بِکـفرین ))

(( و اگر اینان [=مشرکان] بدان کفر ورزند بی ‏گمان گروهی [دیگر] را بر آن گماریم که بدان کافر نباشند ))


نیز چنین است.

دیدگاه قرآن درباره سرانجام بشر، دیدگاهی خوش بینانه است و پایان دنیا، پایانی روشن و سعادت آمیز دانسته شده است. سرانجام سعادتمند جهان، همان تحقق کامل غرض از آفرینش انسان هاست.

که چیزی جز عبادت خداوند نخواهد بود:


سوره ذاریات 56

(( و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون ))

(( و جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند ))


عبودیت الهی در سطوح گوناگون فردی و اجتماعی آن، براساس برنامه ریزی خداوند و در چارچوب اصل اختیار واقع شده و بیش تر انسان ها از آن بهره مند می شوند:


سوره نور 55

(( وعدالله الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض ... و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لایشرکون بی شیئا ))

(( خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده ‏اند وعده داده است که حتما آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد...و آن دینی را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند [تا] مرا عبادت کنند و چیزی را با من شریک نگردانند ))

و


سوره توبه 33

سوره فتح 28

سوره وصف 9

((هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله ))

(( اوست کسی که فرستاده خود را با هدایت و آیین درست روانه کرد تا آن را بر هر چه دین است فائق گرداند هر چند مشرکان را ناخوش آید ))

[ پنجشنبه ٢٤ مهر ۱۳٩۳ ] [ ۱:٠۸ ‎ب.ظ ] [ محمود جانقربانی ]

[ نظرات () ]

ابزار هدایت به بالای صفحه